Konspekt lekcji wychowania fizycznego

 

Temat: Nie przepalaj swojego życia !

 

 

Scenariusz lekcji jest propozycją zajęć prowadzonych w ramach realizacji zadań szkolnego programu profilaktyki na wychowaniu fizycznym. Może on być dowolnie modyfikowany             i dostosowany do potrzeb i możliwości danej placówki.

 

Autor: mgr Lucjan Swolany

Klasa: I-III gimnazjum

Czas trwania: 45 minut

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Pomoce dydaktyczne:2 piłki koszykowe,  miski z wodą, 4 piłeczki do tenisa stołowego, kilka balonów, 4 wcześniej przygotowane krzyżówki o tematyce antynikotynowej, ławeczka gimnastyczna,4 ołówki, stoper.

 

Cele lekcji: uświadomienie uczniom gimnazjum zagrożeń wynikających z faktu palenia papierosów, propagowanie zdrowego stylu życia, wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie

 

Część I 

 

1.Zbiórka, przywitanie, sprawdzenie obecności, podanie tematu zająć, krótkie uzasadnienie celowości zajęć i umotywowanie ćwiczących do aktywnej postawy.

2.Rozgrzewka:

-          Marsz w kole, na sygnał prowadzącego cała grupa układa na parkiecie z własnych ciał

symbol serca.                                                                           

-         Bieg przodem w kole truchtem na sygnał prowadzącego grupa układa na parkiecie z własnych ciał napis „NIE PAL”.

-         Bieg tyłem w kole na sygnał prowadzącego grupa układa na parkiecie symbol graficzny zakazu palenia.

 

 

       Część II

 

Klasę dzielimy na cztery zespoły ćwiczebne. 

 

Zadanie 1.

Wyścigi rzędów;

Z wyznaczonej dla wszystkich drużyn linii startu (np. linia końcowa boiska do siatkówki) zawodnicy w pozycji na czworakach dmuchając przetaczają po parkiecie piłeczkę do tenisa stołowego do wyznaczonego miejsca (np. linia wyznaczająca pole ataku w piłce siatkowej) i z powrotem. Gdy piłeczka przekroczy linię startu zadanie podejmuje następny zawodnik drużyny. Wygrywa zespół, który pierwszy cały ukończy konkurencję.

 

Zadanie 2.

Nurek;

Drużyny stają naprzeciwko siebie w pewnej odległości. Przed każdą ustawiamy miskę z wodą. Pierwsi zawodnicy drużyn w pozycji klęku podpartego na sygnał prowadzącego zanurzają twarze w wodzie i wstrzymują oddech. Zawodnik, który dłużej wytrzyma pod wodą, zdobywa punkt dla swojej drużyny. Wygrywa zespół z największą ilością punktów.

Zadanie 3.

Rzuty do kosza.

Każda drużyna ma za zadanie trafić jak największą ilość razy do kosza w określonym czasie        ( np.2 minuty ). Zadanie wykonuje jednocześnie cały zespół mając do dyspozycji dwie piłki koszykowe.

 

Zadanie 4.

Układanie puzzli.

Drużyny układają z przygotowanych wcześniej puzzli jednakowy obrazek o tematyce antynikotynowej .Zwycięża grupa, która wykona zadanie w najkrótszym czasie .

Przykładowy symbol do wykorzystania:

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie 5.

Balony.

Zespół wybiera przedstawiciela do nadmuchania balonu (aż do jego pęknięcia ) oraz pomocnika, gdyż dmuchający nie może trzymać balonu rękami. Wygrywa drużyna, której balon pęknie najszybciej.

 

Zadanie 6.

Przeskoki zawrotne.

Każdy członek zespołu wykonuje przeskoki zawrotne przez ławeczkę gimnastyczną w czasie 30 sekund, zwycięża grupa, której zawodnicy wykonali największą liczbę przeskoków.

 

Zadanie 7.

Krzyżówka tematyczna.

Drużyny jednocześnie rozwiązują krzyżówkę i jak najszybciej podają jej rozwiązanie.

 

Część III

 

Zbiórka i podsumowanie wszystkich konkurencji. Za każde zadanie przydzielamy od 4 do 1 punktu. Zwycięska drużyna zostaje nagrodzona ocenami.

 

 

Poniżej zamieszczam propozycję przykładowej krzyżówki z hasłem :

NIE PUSZCZAJ ŻYCIA Z DYMEM.